Verloren familie

CAFOD ‘Lost Family Portraits’ door Dario Mitidieri
LOST FAMILY PORTRAITS is een campagne die bewustzijn wil creëren voor de tragische verliezen die families leden tijdens het Syrische conflict. De campagne werd ontwikkeld door het reclamebureau M&C Saatchi voor de Engelse caritasorganisatie CAFOD en portretteert Syrische vluchtelingengezinnen in typische familiefoto’s. Maar in tegenstelling tot klassieke kiekjes, worden er lege stoelen gebruikt om ontbrekende familieleden een plaats te geven op de foto’s. Die familieleden werden gedood of raakten vermist tijdens het conflict. De families werden gefotografeerd door de bekroonde fotograaf Dario Mitidieri in vluchtelingenkampen in de Bekavallei in Libanon.

De familie van KALILA
Kalila's echtgenoot zei haar te vluchten met de kinderen, Hij was bang dat ze allemaal vermoord zouden worden als hij met hen mee vluchtte. Ahmed kon zich gelukkig uiteindelijk aansluiten bij zijn gezin en woont nu met hen in de Bekavallei. Kalila heeft een boodschap voor ons: 'Ik wil dat mijn stem gehoord wordt in Europa. We hebben een tekort aan basisbenodigheden: voedsel, winterkleren en vooral medicatie voor de kinderen.'

De familie van KHAWLE
Het lukte Khawle om te voet te ontsnappen, maar zonder haar man. Onderweg kwam het gezin een gewapende groep tegen, die een van de dochters mishandelde. Ze werd zo hardhandig geslagen, dat ze zich dagenlang niet kon bewegen. Het gezin woont nu in een tent. Ze hebben geen elektriciteit en geen inkomsten. 'Misschien zullen we hier voor de rest van ons leven wonen,' zegt de 44-jarige Khawle. 'Er is helemaal niets dat me gelukkig maakt in deze omstandigheden. Ik voel me verdrietig dat ik veel van mijn kinderen moet missen.'

De familie van MAHMOUD
Toen Mahmoud en zijn kinderen terugkwamen van de markt, bleek dat hun huis vernield was door een raket. Zijn vrouw was thuis gebleven.Het jonge gezin mist de moeder heel erg. De jongste dochter laat haar vader nooit los, ook al heeft ze veel pijn in haar arm door granaatscherven. Wanneer we vragen naar de toekomst, zegt Mahmoud: ‘We hebben geen toekomst. We hebben niets.’

De familie van MOHAMMED
Een raket raakte het huis van Mohammeds familie. Zijn oudste zoon raakte hij in de chaos kwijt.

De familie van OWAYED
Owayed (62) ontsnapte samen met zijn vrouw en dochter. Hij trok vijf dagen lang door besneeuwde bergen. Hij had amper eten of drinken bij voor de lange tocht. Onderweg kwamen ze IS tegen. Ze lieten Owayed pas gaan toen hij hen vertelde dat hij een boer was die op het veld ging werken. Owayed moest vier zonen achterlaten. Een van hen is blind en leeft bij zijn broers in Syrië. Vorig jaar ontving Owayed regelmatig WhatsAppberichtjes van zijn zonen. Tot opeens de berichtjes ophielden. Sindsdien heeft hij niets meer van hen gehoord. Hij zegt over het leven in het kamp: ‘Dit is geen leven. We leven hier niet. We zijn hier veilig, maar dit is geen leven.’

De familie van RAZIR
De echtgenoot van Razir werd ontvoerd en geëxecuteerd door gewapende mannen. Omdat Razir niet genoeg geld had om al haar kinderen in veiligheid te brengen, moest ze haar oudste twee dochters noodgedwongen achterlaten. De familie heeft al zeven maanden niets meer gehoord van de meisjes. Razirs gezin leeft nu in een tent, die niet groter is dan een slaapkamertje. Hun enige bezittingen zijn een klein dekentje en de kleren die ze aanhebben.