Hoger inkomen voor boerengezinnen in Bangladesh

Dit is een project van Stichting BVA

Hoger inkomen voor boerengezinnen in Bangladesh

In Birol, in het noordwesten van Bangladesh, leven veel mensen in armoede. Boeren hebben het vooral zwaar: zij leven van de landbouw en hebben vaak geen andere inkomstenbronnen. Als gevolg van klimaatverandering mislukken soms de oogsten waardoor deze gezinnen geen inkomen en geen eten hebben.

Bijen: beter voor de boeren en beter voor de natuur

Caritas Bangladesh wil 250 arme boeren helpen een extra inkomensbron te krijgen. Al deze boeren krijgen een opleiding waarin ze leren bijen te houden en honing te maken. Tijdens de opleiding leren de boeren ook hoe ze de productiviteit van hun gewassen kunnen verbeteren door de bestuiving van de bijen. Hierdoor hoeven de boeren geen chemische producten meer te gebruiken en kunnen ze biologische gewassen verbouwen. Dit is beter voor de boeren en beter voor de natuur. De bijenhouders kunnen hierdoor jaarlijks gemiddeld 170 euro winst maken; in Bangladesh kan een gezin daar ongeveer drie maanden van rondkomen. Met deze extra inkomsten hoeven de gezinnen geen honger te leiden en kunnen ze bijvoorbeeld meer geld besteden aan onderwijs voor de kinderen en de gezondheid van het gezin.

Stichting BVA draagt € 30.000 bij aan dit project.