Computers voor meisjesgevangenis in Kenia

Dit is een project van Vastenactie

Computers voor meisjesgevangenis in Kenia

Het ‘Kamea Girls’ Borstal Institution’ is de eerste jeugdgevangenis speciaal voor meisjes in Kenia. Deze afdeling is onderdeel van de grootste gevangenis van Kenia. Meisjes tussen de vijftien en achttien jaar oud worden hier gedetineerd als zij een misdaad hebben gepleegd. Vaak zijn deze meisjes door onderliggende problematiek als onvoldoende scholing en armoede op het slechte pad beland.

Om deze meisjes een betere start na hun gevangenschap te geven, biedt de gevangenis een computeropleiding aan. Dit wordt uitgevoerd in samenwerking met de Zetech University uit Nairobi, die de opleiding verzorgt. De computeropleiding geeft de meisjes een kans op een baan als ze de gevangenis verlaten. Ook maakt hen dit zelfbewuster en minder kwetsbaar, waardoor zij minder snel terug zullen vallen in de wereld van criminaliteit, drugs en prostitutie. De meisjes worden na de gevangenis door rehabilitatieorganisaties geholpen bij het vinden van een baan of vervolgstudie.

De Nederlandse stichting ‘Vrienden van Joseph’ is via een lokale priester in contact gebracht met het project. Van de start van de speciale afdeling in de gevangenis voor meisjes, tot het opzetten van de computertrainingen, is de stichting bij het project betrokken. Om het project draaiende te kunnen houden is er nieuwe apparatuur nodig. De universiteit betaalt de docenten, maar de gevangenis moet zelf voor de materialen zorgen. Er is een geringe hoeveelheid apparatuur aanwezig, maar deze is verouderd en moet nodig worden vernieuwd en aangevuld.

Hiervoor is in totaal €1.612,- nodig, waarvan Vastenactie er €500,- aan zal bijdragen. Hiermee zullen nieuwe desktops, laptops, een projector, een printer en beveiligingssoftware worden aangeschaft.