Noodhulp Afrika na orkaan Idai

Dit is een project van Vastenactie

Noodhulp Afrika na orkaan Idai

Onze hulp is hard nodig
Orkaan Idai dreigt een van de grootste natuurrampen ooit te worden.

In de nacht van 14 op 15 maart kwam orkaan Idai aan land in Mozambique, bij de havenstad Beira in de provincie Sofala. Bijna 90% van de stad verdween onder water. Idai trok verder, naar Zimbabwe en Malawi. Ook daar zijn de verwoestingen onvoorstelbaar: wegen, dorpen, bruggen verdwenen onder water of werden verzwolgen door modderstromen.

Natuurramp van ongekende omvang
Nu pas wordt de omvang zichtbaar van de schade die de orkaan heeft aangericht. Volgens het Wereldvoedselprogramma van de VN zou de orkaan zelfs kunnen uitgroeien tot de grootste aan het weer gerelateerde natuurramp op het zuidelijk halfrond ooit. Zeker 3 miljoen mensen zijn getroffen; meer dan 500.000 mensen zijn dakloos geraakt. Hoeveel mensen gewond, vermist of overleden zijn, is nog onduidelijk omdat grote delen van de getroffen gebieden onbereikbaar zijn. Zo'n drie duizend vierkante kilometer land staat onder water. We weten inmiddels dat ook een onderdeel van een van de Adventsactie-projecten van afgelopen jaar in Malawi, het centrum met kraamkliniek van Sant’Egidio in Balaka, is verwoest. We hoorden dat mensen in de getroffen gebieden al dagen zonder eten zitten, dat er geen schoon drinkwater verkrijgbaar is en dat veel mensen nog altijd bivakkeren op daken of zelfs in bomen.

Uw steun is hard nodig
Er is in de getroffen gebieden grote behoefte aan drinkwater, voedsel en onderdak. Het internationale caritasnetwerk komt dan ook in actie. Help mee en maak uw bijdrage over op rekening NL21INGB0000005850 t.n.v. Vastenactie, Den Haag onder vermelding van ‘Noodhulp Orkaan Idai’ of doneer hier.

Iedere bijdrage, groot of klein, is welkom. U geeft daarmee hoop aan mensen die dat nu heel hard nodig hebben!