Wasbaar maandverband vergroot het schoolsucces van meisjes in Burkina Faso

Dit is een project van Vastenactie

Wasbaar maandverband vergroot het schoolsucces van meisjes in Burkina Faso

In Burkina Faso gaan steeds meer meisjes naar school. Een van de organisaties die zich daar actief voor inzet in het Noorden van Burkina Faso is de stichting ‘Développement Sans Frontière’ (DSF). Van een groepje idealistische onderwijzers is DSF door de jaren heen uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelingsorganisatie. In de dorpen waar DSF actief is, gaan inmiddels al evenveel meisjes als jongens naar de basisschool. Op de middelbare school nemen de kansen voor meisjes echter af. Dit heeft verschillende redenen: doordat meisjes op jonge leeftijd trouwen, door tienerzwangerschappen en door schoolverzuim. Het schoolverzuim onder meisjes komt voornamelijk door de menstruatieperiode. Maandverband is nog erg onbekend op het platteland en is voor veel gezinnen te duur. Traditioneel gebruiken vrouwen oude lappen en donkere kleding tijdens de menstruatieperiode. Veel meisjes schamen zich om zo naar school te gaan en blijven daarom thuis.

Wasbaar maandverband

Vanuit dit project zullen leerlingen van de naaiopleiding van het onderwijscomplex Zoodo zeshonderd pakketjes met wasbaar maandverband gaan maken, die uitgedeeld zullen worden aan meisjes op verschillende scholen in de regio. De leerlingen van de naaiopleiding worden opgeleid in het maken van het wasbaar maandverband en zullen ondersteund worden met het opzetten van een eigen bedrijfje hierin. Tijdens het uitdelen van het wasbaar maandverband zal ook informatie worden gegeven over het gebruik van het maandverband, over menstruatie, over de werking van het lichaam en over zwangerschappen. Ook zal er voorlichting worden gegeven aan moeders over het belang van het gebruik van wasbaar maandverband voor de schoolcarrière van hun dochters.

Vastenactie draagt €7.330,- bij aan de realisatie van dit project.