Zorg voor hiv-patiënten in Oeganda

Dit is een project van Stichting BVA

Zorg voor hiv-patiënten in Oeganda

In 2018 waren er zo’n 1.3 miljoen mensen met een hiv-besmetting in Oeganda, dat is 5.9% van de volwassen bevolking van Oeganda. Zowel de overheid als ontwikkelingsorganisaties zetten zich om hiv-verspreiding tegen te gaan en om mensen met hiv te helpen. Er zijn nu 812 gezondheidscentra in Oeganda waar mensen met hiv behandeld kunnen worden. Ondanks deze positieve ontwikkelingen blijft goede medische zorg voor arme mensen op het platteland vaak onbereikbaar. De omgeving van Nkokonjeru aan het Victoriameer is zo’n plattelandsomgeving met slechte toegang tot gezondheidszorg. Het wegennetwerk is hier slecht en 85% van de bewoners leeft onder de armoedegrens. In deze regio heeft ongeveer 9% van de bevolking hiv. Goede zorg voor de patiënten in dit gebied is dus van groot belang.

De Oegandese organisatie ‘Reach out Nkokonjeru Parish HIV/AIDS Initiative’ (RONHAI) is in 2011 opgericht en 8 betaalde medewerkers en 27 vrijwilligers zetten zich voor preventie, universele toegang tot zorg en sociale steun voor patiënten met hiv. De vrijwilligers van RONHAI zijn gezondheidswerkers die thuiszorg bieden aan hiv-patiënten. RONHAI vindt het belangrijk om holistische zorg te bieden, waardoor ze zich naast het bieden van gezondheidszorg ook richten op het verminderen van het stigma rondom hiv-besmettingen, het verbeteren van de inkomsten van patiënten en psychologische ondersteuning voor patiënten en hun familieleden.

Binnen dit project zullen de vrijwilligers van RONHAI trainingen krijgen over thuiszorg, palliatieve zorg en begeleiding van hiv-patiënten. Via huisbezoeken door de vrijwilligers zullen in totaal 420 patiënten bereikt worden en begeleiding krijgen bij hun ziekteproces. Ook is er begeleiding voor de familieleden van de patiënt, zij leren van de vrijwilligers hoe zij het beste voor de patiënt kunnen zorgen en wat het belang is van een gezond dieet voor hiv-patiënten. Daarnaast is het voor de patiënten mogelijk om zich bij een zelfhulpgroep aan te sluiten en trainingen te krijgen op het gebied van ondernemerschap. Via deze zelfhulpgroepen kunnen zij geld sparen en kleine leningen krijgen om een eigen bedrijfje te starten. Als laatste kunnen patiënten en nabestaanden ook juridische ondersteuning krijgen wanneer dit nodig is.

Vastenactie draagt €25.000,- bij aan dit project.